Hur kan vi hjälpa dig?

Så kommer du igång med Dold.se

Hur installerar jag klienten?

Den första gången som du använder Dold.se så behöver du konfigurera klienten som skapar en säker anslutning från din dator (via VPN) till vårt system.

Klicka här för att komma till Installationsguiden.

Hur skapar jag ett konto?

När du skapar ditt konto kommer du att välja ett användarnamn och lösenord som du ska använda för att logga in på tjänsten.

Vi ber dig också att uppge din e-post adress som du vill använda för kommunikationen med Dold.se. Vi vill kunna kontakta dig exempelvis när det är dags att förnya din prenumeration.

När du skapar ditt konto kommer du att välja vilken typ av prenumeration du vill ha (1, 3 eller 12 månader) och slutligen betala för tjänsten med ditt kreditkort.

Klicka här för att skapa ett konto.

Hur kommer jag igång med Dold.se?

För att börja använda Dold.se behöver du göra tre saker.

1) Skapa ett konto

När du skapar ditt konto kommer du att välja ett användarnamn och lösenord som du ska använda för att logga in på tjänsten.

Vi ber dig också att uppge din e-post adress som du vill använda för kommunikationen med Dold.se. Vi vill kunna kontakta dig exempelvis när det är dags att förnya din prenumeration.

När du skapar ditt konto kommer du att välja vilken typ av prenumeration du vill ha (1, 3 eller 12 månader) och slutligen betala för tjänsten med ditt kreditkort.

Klicka här för att skapa ett konto.

2) Installera klienten

Den första gången som du använder Dold.se så behöver du konfigurera klienten som skapar en säker anslutning från din dator (via VPN) till vårt system.

Klicka här för att komma till Installationsguiden.

3) Logga in på tjänsten

Efter att du har skapat ett konto, och installerat klienten på din dator, så är du redo att använda internet anonymt och säkert.

Dubbelklicka på den anslutning som du har skapat på ditt skrivbord, och logga in med det användarnamn och lösenord som du valt när du skapade ditt konto.

Hur loggar jag in?

Efter att du har skapat ett konto, och installerat klienten på din dator, så är du redo att använda internet anonymt och säkert.

Dubbelklicka på den anslutning som du har skapat på ditt skrivbord, och logga in med det användarnamn och lösenord som du valt när du skapade ditt konto.

Anonymitet och säkerhet

Hur kan jag kontrollera att jag verkligen är anonym på nätet?

För att kolla om du är anonym på nätet så surfa till http://www.ip-adress.com, både innan och efter du kopplar upp dig med Dold.se. Om din IP-adress ändras, så är du anonym på nätet när du är uppkopplad. Det betyder att din egen IP-adress har bytts ut mot Dold.ses IP-adress.

Jag tror att jag är inloggad på Dold.se, men när jag kör en IP-kontroll så ser jag två ip-adresser. Varför?

Försäkra dig först om att du är uppkopplad mot Dold.se genom att högerklicka på ikonen på ditt skrivbord och bekräfta att du är ansluten. Surfa till http://www.whatismypublicip.com/ och se din nya IP-adress.

Om du via någon annan IP-kontroll-tjänst kan se ytterligare en IP-adress som börjar med 10.1.x.x för din dator så är det en så kallad ”lokal IP-adress” som enbart används temporärt inuti VPN-tunneln mellan din dator och vår server. Denna IP-adress kan inte identifiera din dator.

Vad kan jag använda Dold.se till?

Vår tjänst finns för att skydda din identitet, integritet och säkerhet på nätet. Den låter dig själv bestämma när du vill låta andra veta vem du är. När du använder internet utan att vara skyddad av Dold.se så utsätts du för faran att människor kan utnyttja informationen om vem du är emot dig.

Ger Dold.se anonym fildelning?

Ja, Dold.se låter dig fildela anonymt.

Skyddar Dold.se också min e-post?

Ja, eftersom vi byter ut din IP-adress är det i många fall inte möjligt att se från vilken dator en e-post skickades. För att vara helt säker bör du dock använda en internet-baserad e-post-tjänst (tex Hotmail eller Gmail) där du öppnat konto efter det att du börjat använda Dold.se.

Hur kan ni garantera min anonymitet?

Du kommer alltid att vara anonym på de sajter du besöker, för din internetoperatör, och för de system du använder på nätet.

Ökar min säkerhet om jag använder Dold.se tillsammans med ett trådlöst nätverk?

Ja, Dold.se är enormt viktigt när du ansluter till publika wifi, tex från din bärbara dator eller telefon. Utan Dold.se så kan andra personer som är anslutna till samma trådlösa nätverk avlyssna din nätverkstrafik, och snappa upp dina personliga detaljer.

Så använder du Dold.se

Hur förnyar jag min prenumeration på Dold.se?

Ditt abonnemang förnyas automatiskt vid periodens slut. Du kan när som helst avsluta den automatiska förnyelsen från ”Mitt Konto” -> ”Abonnemang”.

Kan jag använda er tjänst från utlandet?

Ja, du kan använda vår tjänst från vilket land som helst och från vilken dator som helst. Med vår tjänst är det därmed möjligt att se på svensk TV på internet, från vilket land som helst.

Fungerar Dold.se för Mac-användare?

Ja, Dold.se fungerar med Mac OS, Windows 10, Windows 8, Windows 7, iOS, Android and Linux.

Hur får jag ett kvitto på att jag har betalat för Dold.se när ni inte har min adress?

När du betalar för tjänsten så får du ett kvitto mailat till dig. Var därför noga med att uppge en fungerande mailadress.

Kan jag göra allt jag normalt kan göra på nätet genom Dold.se?

Ja, du kan göra allt du normalt kan göra på nätet. Den enda skillnaden är att du är anonym och mer säker.

Jag har tre datorer bakom en gateway hemma. Behöver jag tre abonnemang på Dold.se eller räcker det med ett?

Om alla tre datorerna ska kunna vara anslutna till Dold.se samtidigt, så behöver du tre abonnemang. Om du bara ansluter med en dator i taget så räcker det med ett abonnemang.

Är det möjligt att köpa Dold.se till alla våra anställda på vårt företag?

Ja, du kan köpa det till alla anställda, men du behöver ett separat konto för alla som ska ha access till Dold.se. Kontakta gärna vår kundtjänst som kan hjälpa dig att köpa flera abonnemang på en gång.

Kan jag ändra den e-post-adress jag använder för tjänsten?

Ja, du kan ändra alla uppgifter utom ditt användarnamn genom att välja ”Mitt konto” från huvudmenyn när du är inloggad på sajten.

Hur kopplar jag ned Dold.se?

För Windos-användare: Högerklicka på ikonen för Dold.se på ditt skrivbord och välj ”Koppla ifrån” från popup-menyn som dyker upp.

För Mac-användare: Välj ”Koppla ner” från den aktiva VPN-anslutningen till Dold.se

Teknik och Prestanda

Kan jag använda er tjänst om min dator befinner sig bakom en brandvägg?

Ja, det finns inga kända problem med att ansluta till Dold.se genom en brandvägg.

Hur fungerar Dold.se?

Din nätverkstrafik krypteras och passerar Dold.se på vägen mot Internet. Där byter vi ut din IP-adress mot vår egen. Det gör att det är omöjligt att spåra dina aktiviteter på Internet tillbaka till dig.

Förbindelsen mellan din dator hemma och Dold.se är krypterad med VPN. Det betyder att ingen kan se något av den trafik som skickas mellan dig och Dold.se. Det går heller inte att se vart du surfar för den som övervakar din trafik tack vare krypteringen.

Kommer min nätverksprestanda att påverkas negativt när jag använder Dold.se?

Ja, du kommer att märka en liten prestandaförändring när du använder Dold.se. Det beror på att vi krypterar trafiken, och det gör vi för att kunna skydda din anonymitet. Den är dock så liten att den inte påverkar din upplevelse av att surfa på nätet negativt.

Vid vanlig surfning märker du knappt någon skillnad, och att besöka hemsidor och använda Internet går snabbt. Annan typ av trafik kan bli långsammare genom Dold.se eftersom kryptering är en arbetsintensiv process.

Vi har en operatörs-klassad förbindelse, och våra system är konstruerade för att vara så snabba som möjligt. Vi har inga begränsningar i trafikhastigheten.

Mitt företag ansluter till internet genom en proxy. Kommer jag att kunna använda Dold.se från en dator på mitt företags nätverk?

Ja, Dold.se kommer att fungera genom ditt företags proxy.

Kan jag använda er tjänst om min dator befinner sig bakom en router?

Ja, det finns inga kända problem med att ha sin dator bakom en router när man använder Dold.se.

Felsökning

Fel 691: Felaktigt användarnamn eller lösenord

Får du detta fel när du försöker ansluta så kan det bero på tre saker.

Det vanligaste felet är att du råkat skriva in fel användarnamn eller lösenord. Speciellt lösenordet är lurigt, eftersom du ofta inte kan se det när du skriver in det. Vi rekommenderar starkt att du kopierar och klistrar in lösenordet från ett textdokument, för att vara säker på att det blir rättstavat.

Den andra möjligheten är att ditt abonnemang har löpt ut, och då måste du förnya abonnemanget genom att surfa till www.dold.se och välja ”Priser”, för att därefter förnya/förlänga ditt abonnemang.

Den tredje möjligheten är att du glömt ditt användarnamn och/eller ditt lösenord. Kontakta i så fall vår kundtjänst så kan de ge dig ett nytt.

Fel 800: Det gick inte att upprätta anslutningen

Om du får Fel 800 när du försöker ansluta mot Dold.se så betyder det att din dator inte alls får någon kontakt med vår VPN-server. Mindre än 1% av våra kunder drabbas av detta fel. Den vanligaste orsaken är att du råkat skriva fel adress i fältet ”Värddatorns namn eller IP-adress”. Där ska det exakt stå ”connect.dold.se”, med punkter mellan orden och inga mellanslag. Minsta avvikelse från detta och anslutningen kommer inte att fungera.

För att dubbelkolla och eventuellt ändra på värdet, så välj ”Hantera nätverksanslutningar” som du hittar under ”Nätverk” i Kontrollpanalen. Högerklicka på VPN-anslutningen som heter Dold.se och välj ”Egenskaper”. Se nu till att det står rätt i adressfältet under fliken ”Allmänt”.

Om det ändå inte fungerar så är det dags att felsöka. Ta fram kommandoprompten i Windows (genom att välja ”Kör” från startmenyn och sedan skriva ”Cmd” och trycka Enter). Du har nu ett svart fönster öppet med en blinkande vit markör. Skriv ”ping anslut.dold.se” (med mellanslag mellan ping och anslut) och tryck Enter. Din dator ska nu få kontakt med vår dator och du ska få ett svar som säger att paket kommer fram och inga paket förloras. Om du får svaret ”request timed out” eller liknande så betyder det att din dator inte får kontakt med vår. Prova då att skriva ”ping www.idg.se”. Får du svar nu? Om inte så är det något fel med ditt nätverk – kanske datorn inte alls är uppkollad mot nätet? Kontrollera din nätverksanslutning igen och förvissa dig om att du faktiskt kan komma ut på Internet innan du försöker ansluta mot Dold.

Om du kan komma ut på Internet, men anslut.dold.se inte svarar på ping-anropet, så tyder det på att något i ditt nätverk förhindrar din dator att kontakta Dold. Det kan vara en brandvägg på din arbetsplats, eller i värsta fall din nätverksoperatör som förhindrar trafik till oss. Meddela i så fall oss detta, så kan vi hjälpa dig att felsöka vidare. Du kan också kontata din nätverksoperatör eller IT-avdelning och fråga varför din dator inte kan få kontakt med anslut.dold.se, så kan de hjälpa dig att till exempel öppna upp brandväggen som spärrar trafiken.

Jag har två konton till Dold, för två olika datorer hemma. Men när jag loggar in på den ena datorn, så loggar den andra ur. Varför?

Din hemmarouter måste ha stöd för fler än en (1) samtidig VPN Passthrough-förbindelse. Det finns sådana routrar på marknaden, men det vanligaste är att en hemmarouter bara har stöd för en samtidig VPN-förbindelse.

Hör följer ett exempel med en lista på routrar från Netgear där man ser vilka modeller som har stöd för flera VPN-passthrough (titta i kolumnen ”VPN Pass Through Connections”). http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101222.asp

Du behöver alltså köpa en hemmarouter med stöd för flera samtidiga VPN passthrough.

Vilken port ska jag öppna i min hemmarouter/brandvägg/gateway om Dold.se inte fungerar?

Öppna upp trafik på port 1723 som används av VPN-tunneln på din Router. Du ska dessutom slå på ”GRE Protocol 47” som används för handskakning tillsammans med VPN/PPTP. Du kan också leta efter uttryck som ”PPTP pass through” eller liknande som kan vara ett annat sätt att uttrycka samma sak.

Fel 619: Porten kopplades från under fjärranslutningen

Det här felet kan du få om du har en hemmarouter, hemmabrandvägg eller internet gateway (nedan kallad kort och gott för Router) som spärrar VPN-trafik. Mindre än 1% av våra kunder drabbas av detta problem. Det du behöver göra är att konfigurera din Router så att den släpper igenom VPN-trafiken.

Eftersom det finns många olika fabrikat på marknaden och alla har lite olika inställningar så är det svårt att ge en exakt steg-för-steg instruktion som fungerar för alla, men nedan är några generella råd som kommer att hjälpa dig att få rätsida på problemet.

Börja med att hitta manualen till din Router (brukar finnas att ladda hem som pdf från tillverkarens hemsida). Där finns instruktioner om hur du surfar till din Router (oftast genom att skriva 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 i din webbläsare) och sedan loggar in och hittar rätt ställe att ändra de nödvändiga inställningarna.

Det du ska leta efter är möjligheten att öppna upp trafik på port 1723 som används av VPN-tunneln. Du ska dessutom försöka slå på möjligheten att tillåta ”GRE Protocol 47” som används för handskakning tillsammans med VPN/PPTP. Du kan också leta efter uttryck som ”PPTP pass through” eller liknande som kan vara ett annat sätt att uttrycka samma sak. Sök också efter ”PPTP” i manualen för att se om din Router har andra inställningar du kan behöva justera för att få VPN att fungera.

Somliga Routrar har inte alls stöd för VPN. En möjlighet för dig om du har problem med VPN-kopplingen är därför att köpa en helt ny Router. Några fabrikat som vi kan rekommendera och som vi vet oftast fungerar utan strul är Netgear och Zyxel. Undvik Linksys, Cisco och Dlink.

Vissa mjukvarubrandväggar spärrar också för VPN-trafik, som exempelvis ZoneAlarm. Har du en sådan mjukvarubrandvägg behöver du lägga till anslut.dold.se under ”Trusted sites” eller liknande. Du kan också behöva ställa in att mjukvarubrandväggen ska släppa igenom VPN-protokoll. Generellt rekommenderar vi att avinstallera mjukvarubrandväggen och istället använda Windows inbyggda brandvägg som är enklare och bättre, och som fungerar tillsammans med Dold.se.

Fel 733: Klienten och servern kan inte enas om ett PPP-protokoll

Det här felet kan uppstå ifall valet ”Negotiate multi-link for single link connections” av misstag blivit ikryssat under inställningarna till Dolds VPN-förbindelse. Kryssa ur detta val. Färre än 1% av våra kunder får detta fel.

Mer info finns här:

http://www.cryer.co.uk/brian/windows/trbl_w2k_tcpre733.htm

http://support.microsoft.com/kb/244603/

Problem med utgående mail och SMTP

Vissa internetleverantörer tillåter bara att man ansluter mot deras mailserver för utgående mail (smtp-server) från en dator på deras egna nät. Då vi byter ut din IP-adress så ser din dator ut tillhöra ett annat nätverk, och därmed händer det att din SMTP-server upphör att fungera. Vi arbetar på att erbjuda SMTP som en tilläggstjänst hos oss.

Tills vidare kan du avhjälpa problemet på två sätt, antingen genom att koppla ifrån Dold.se när du ska skicka mail (genom att högerklicka på ikonen för anslutningen och välja ”Koppla från”), eller genom att byta mail till en ren internet-mail som exempelvis Gmail.

Fel 6xx och 7xx – övriga och mycket sällsynta fel

Ibland förekommer det andra fel än de tre vanligaste ovan. Här följer diverse länkar till Microsofts Knowledge Base som eventuellt kan hjälpa dig att förstå problemet och lösa det.

Error 628 – http://support.microsoft.com/kb/329858/
Error 645 – http://support.microsoft.com/kb/314485/
Error 720 – http://support.microsoft.com/kb/314869/
Error 781 – http://support.microsoft.com/kb/329858/
Error 800 – http://support.microsoft.com/kb/319108/

Legala frågor

Vad får jag använda Dold.se till?

Dold.se får användas till all slags aktivitet på internet så länge den är laglig. Det finns många olika situationer när du kan vilja vara anonym och säker på internet, se gärna vår lista ”16 skäl att vilja vara anonym på nätet ”. Med Dold.se är all din aktivitet på nätet helt anonym och du skyddar din integritet.

Vad händer om någon myndighet begär ut trafikuppgifter från er?

Vårt system skyddas av svensk lagstiftning, med en av världens starkaste skydd för integritet och värn om privatlivet. Vi kommer endast att lämna ut data i de fall då brottsmisstanke föreligger med straffskala på minst två år, och endast då våra advokater ger sitt godkännande, i enlighet med svensk lag. I alla andra fall lämnar vi inte ut någon data.

Vi sparar ingen kunddatabas annat än den e-post-adress du använder när du registrerar dig, så det är den enda data vi kan lämna ut. Vi behöver din e-post-adress för att kunna kommunicera med dig angående din prenumeration på tjänsten.

Vi loggar ingen trafik, och har därmed inga trafikloggar att lämna ut.